Nuffnang

Search This Blog

Forgiveness is one of the most distinguishing features of Ramadan. If we truly want Allah's love, mercy and forgiveness, we must remember that the pleasures in this world are transient, and we are working toward that which is permanent. Is it worth being bitter and stunting our growth? Will it really benefit us? Will our anger and bitterness change the person who has hurt us?

Let us use this Ramadan to open our hearts to those who have wronged us and forgive them as we beg Allah to forgive us..


Love a little more than what is necessary..
Work a little harder than what is required..
Be a little kinder than what is usual..
Give a little more than what u feel u can afford..
Stand in a prayer a little longer than what u intended..
Be a little more patient than what u feel u can handle..
It is that little extra effort sparked by sincerity in the heart
that makes your ordinary self extraordinary...


Remember the five simple rules to be happy:

1. Free your heart from hatred.
2. Free your mind from worries.
3. Live simply.
4. Give more.
5. Expect less.

Lilypie Maternity tickers
Lilypie Breastfeeding tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers

Tuesday, March 29, 2011

Berjimat untuk masa depan

Assalammualaikum

Saya bersyukur dan berterima kasih kerana mendapat ilmu tentang penyusuan ibu sepenuhnya, cloth diapers, nursing wear dan lain-lain daripada rakan-rakan dan website seperti SaraKids, Lunatots, LittleKhalis, Adrinis dan banyak lagi.

Ini sebagai persediaan apabila anak ini lahir.


1. SUSU IBU
Saya banyak mendapat pendedahan tentang susu ibu melalui pembacaan buku, internet dan melihat rakan saya Sharini. Sejak melihat kesungguhan Sharini, saya bercita-cita ingin menyusukan anak saya kelak sepenuhnya hingga 2 tahun. Alhamdulillah suami menyokong dan memberi galakan.

Saya dan adik-beradik minum susu formula semasa kecil kerana menurut mak, beliau tak banyak susu. Munkin semasa zaman mak, pendedahan dan galakan tentang memberi susu ibu kurang tidak seperti sekarang.

Sejak lawatan berjumpa doktor di Hospital Selayang, banyak maklumat dari risalah di sana tentang laktasi telah membuka minda suami. Paling mengembirakan, suami mengajak saya survey deep freezer untuk penyimpanan susu ibu untuk anak kami kelak. Sebelum ini jika saya suarakan tentang niat nak beli deep freezer, suami katakan tak perlu dan gunakan saja peti ais sedia ada. Tapi kini, saya bangga suami telah mempunyai pendedahan tentang laktasi sebelum anak kami lahir.

Suami juga yang telah membiayai kos membeli breastpump dan segala peralatan aksesori breastpump. Terima kasih sayang. Suami saya bukanlah seorang yang rajin mencari maklumat, cara saya menyampai keinginan membeli ialah dengan mencari seberapa banyak maklumat dan ceritakan padanya kenapa penting saya perlukan sesuatu itu.

Jadi beliau tahu ini penting untuk kesihatan anaknya, boleh menjimatkan beribu-ribu ringgit, mengeratkan hubungan ibu dan anak dan baik juga untuk kesihatan isteri. Jadi duit boleh disimpan dan digunakan untuk pendidikan anak kami kelak dan hal-hal lain.

Suami juga memberitahu, beliau juga bercerita pada rakan-rakan di tempat kerja yang belum berkahwin supaya apabila ada anak nanti, galakkan isteri menyusukan anak sepenuhnya. Syabasla! Benda baik apa salahnya dihebahkan. Lagipun dalam islam memang menganjurkan menyusukan anak hingga usia 2 tahun.

Suami bercerita ada antara rakannya yang dah berkahwin bersikap negatif pada penyusuan ibu setelah mereka tersilap membeli breastpump yang salah, susu tiada dan melihat isteri kesakitan. Saya rasa mereka ini kurang pengetahuan tentang penggunaan breastpump dan penyusuan ibu. Masalah-masalah ini perlu banyak bertanya pada yang pakar dan berpengalaman. Tapi sayang mereka cepat putus asa.


2. CLOTH DIAPERS
CD saya tahu pertama kali sewaktu melihatnya dibazaar di lobi Menara TM. Sewaktu itu saya terkejut 'beruk' harga satu CD ialah RM60-80 satu pasang. Waktu itu saya tidak tahu kenapa benda ini boleh semahal itu dan rasa tak munasabah. Saya saja-saja bertanya dan tidak pasti jenama apa yang mereka jual.

Saya juga tidak tahu ketika itu tentang kebaikan CD boleh menjimatkan beribu-ribu ringgit daripada penggunaan dan pembelian pampers untuk masa panjang dan boleh mengurangkan ruam lampin, menjimatkan air, menjaga alam sekitar daripada pembuangan pampers, memudahkan mendidik anak berak ditandas dan tahan lama.

Saya tergerak hati membeli setelah membaca tentang pengalaman mengunakan CD oleh pemilik Lunatots. Saya tidak membeli jenama Lunatots. Saya membeli jenama NiceClothDiapers dengan harga RM35 untuk dua inner yang boleh digunakan untuk newborn dan sehingga besar. Tapi kerana saya membeli lebih, saya dapat harga murah.

Seperti kebaikan susu ibu, suami juga bercerita tentang CD kepada rakan-rakannya. Menurut rakannya, memang ramai yang tidak pernah dengar tentang CD. Mereka hanya tahu pampers dan kain lampin sahaja.

Saya akan kongsikan pengalaman mengunakan CD pada anak saya kelak ya.


3. BPA FREE BOTTLE
Baru-baru ini kerajaan telah mengharamkan botol-botol yang bukan BPA free daripada dijual. Ramai juga yang panik nak tukar ke BPA free botol. Sebenarnya rakyat Malaysia ni masih ramai yang kurang pengetahuan tentang botol BPA free ini. Mereka tidak tahu kesan buruk botol polikarbonat.

Jadi saya sarankan, melaburlah sedikit untuk kesihatan anak-anak. Banyak jenama yang boleh dipercayai seperti avent, tommie tippie dan banyak lagi.

Saya sedar kita rakyat Malaysia bab kesihatan kurang perihatin. Tapi kalau bab pakaian dan aksesori berjenama dan mahal-mahal kita tidak lokek berbelanja.


Alhamdulillah bernasib baik dapat gaji bekerja sambilan tepat pada masanya. Jadi duit itula digunakan untuk membeli keperluan anak dan selebihnya simpan.

Ibu bapa tidak berkira menyediakan yang terbaik untuk anak-anaknya. Kadang-kadang terfikir anak-anak sering berkira berbakti pada ibu bapa mereka. Nak memberikan duit pun berkira. Nak membantu ibu bapa melakukan sesuatu pekerjaan apabila diminta pun berkira dan liat melakukan. Oh, minta maaf terpesong pula..cuma terfikir. Bukankah tanggungjawab anak menjaga kebajikan ibu bapa mereka. Sekadar renungan.


Alhamdulillah.
Hidayah
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...