Nuffnang

Search This Blog

Forgiveness is one of the most distinguishing features of Ramadan. If we truly want Allah's love, mercy and forgiveness, we must remember that the pleasures in this world are transient, and we are working toward that which is permanent. Is it worth being bitter and stunting our growth? Will it really benefit us? Will our anger and bitterness change the person who has hurt us?

Let us use this Ramadan to open our hearts to those who have wronged us and forgive them as we beg Allah to forgive us..


Love a little more than what is necessary..
Work a little harder than what is required..
Be a little kinder than what is usual..
Give a little more than what u feel u can afford..
Stand in a prayer a little longer than what u intended..
Be a little more patient than what u feel u can handle..
It is that little extra effort sparked by sincerity in the heart
that makes your ordinary self extraordinary...


Remember the five simple rules to be happy:

1. Free your heart from hatred.
2. Free your mind from worries.
3. Live simply.
4. Give more.
5. Expect less.

Lilypie Maternity tickers
Lilypie Breastfeeding tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers

Friday, May 3, 2013

Apakah khasiat madu Manuka?

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum w.b.t Bismillah ir-Rahman ir-Rahim

Apakah khasiat madu Manuka?


UMF Madu Manuka, juga dikenali sebagai "MEDIHONEY" di beberapa farmasi ialah madu bungaan tunggal yang amat dikenali dan diambil daripada pokok renek manuka (pokok ti) yang tumbuh di New Zealand. Doktor mengatakan ia merawat jangkitan luka dan keadaan lain.

Kuasa penyembuhan Madu

Madu telah digunakan sejak zaman purba untuk merawat pelbagai keadaan berganda.Sehingga lewat abad ke-19, penyelidik mendapati bahawa madu mempunyai kualiti antibakteria semula jadi.

Madu melindungi daripada kerosakan yang disebabkan oleh bakteria. Sesetengah madu juga merangsang pengeluaran sel-sel khas yang boleh membaiki tisu yang rosak akibat jangkitan. Di samping itu, madu bertindak sebagai anti-radang yang cepat mengurangkan kesakitan dan keradangan apabila ia digunakan.

Tetapi tidak semua madu adalah sama. Kualiti antibakteria madu bergantung kepada jenis madu serta bila dan bagaimana ia dituai. Sesetengah jenis madu boleh menjadi 100 kali lebih kuat daripada yang lain.


Komponen Madu Manuka

Hidrogen peroksida adalah komponen madu. Ia menjadikan kebanyakan madu adalah antibiotik  yang berkualiti. Tetapi beberapa jenis madu, termasuk madu Manuka, juga mempunyai komponen-komponen lain dengan sifat-sifat anti-bakteria.

Komponen utama antibakteria dalam madu Manuka adalah methylglyoxal (MG). MG adalah sebatian yang terdapat dalam kebanyakan jenis madu, tetapi biasanya hanya dalam kuantiti yang kecil.

Dalam madu Manuka, MG datang dari penukaran lain kompaun - dihydroxyacetone - yang didapati dalam kepekatan yang tinggi dalam madu bunga madu.

MG dianggap memberi madu Manuka kuasa antibakteria. Kepekatan tinggi MG, semakin kuat kesan antibiotik.

Pengeluar madu telah membangunkan skala untuk Kedudukan potensi madu Manuka. Kedudukan ini dipanggil UMF, yang bermaksud Faktor Manuka Unik.

Penarafan UMF sepadan dengan kepekatan MG. Tidak semua madu dilabelkan sebagai madu Manuka mengandungi tahap ketara MG. Untuk dianggap cukup kuat untuk menjadi terapeutik, madu Manuka memerlukan penarafan minimum 10 UMF. Madu pada atau di atas paras ini dipasarkan sebagai "UMF Manuka Madu" atau "Madu Manuka Aktif ."


Bagaimana Madu Manuka Digunakan

Penggunaan utama perubatan untuk madu Manuka adalah di atas luka. Ia biasanya digunakan untuk merawat luka-luka kecil dan kebakaran.

Manuka madu juga dipasarkan untuk digunakan dalam banyak keadaan lain. Ini termasuk:

  • Mencegah dan merawat kanser
  • Mengurangkan kolesterol yang tinggi
  • Mengurangkan keradangan sistemik
  • Merawat kencing manis
  • Merawat mata, telinga, dan jangkitan sinus
  • Merawat masalah gastrousus
  • Tetapi bukti adalah terhad kepada sama ada atau tidak madu Manuka adalah berkesan untuk keadaan ini.

Menurut doktor, kandungan gula yang tinggi Manuka madu mewujudkan persekitaran berair di mana bakteria yang menjangkiti luka tidak dapat bertahan. Juga, terima kasih kepada kehadiran enzim yang dipanggil oxidase glukosa, ia adalah berasid, yang nampaknya menambah ciri-ciri unik yang antibakteria.

Amaran: Menurut Dr Ron Fessenden daripada Revolusi Madu, penggunaan harian madu Manuka adalah tidak digalakkan bagi mereka yang kencing manis atau prediabetic disebabkan tahap yang tinggi methylglyoxal yang boleh menyebabkan komplikasi diabetes.


Apa sains berkata tentang madu Manuka


Beberapa kajian menunjukkan madu Manuka adalah berkesan apabila digunakan di atas luka dan ulser kaki. Kajian juga menunjukkan ia berkesan dalam melawan jangkitan dan menggalakkan penyembuhan.

Tidak semua kajian menunjukkan bahawa ia membantu untuk menyembuhkan ulser, dan terdapat kebimbangan bahawa madu Manuka sebenarnya boleh melambatkan pemulihan dalam orang-orang yang mempunyai ulser yang berkaitan dengan kencing manis.

Anda boleh baca lebih tentang kebaikan-kebaikan madu manuka yang terbukti disiarkan di media di laman web ini http://www.drmanukahoney.com/the-benefits-of-manuka-honey.php








Saya syorkan madu manuka dari COSWAY ini untuk menyembuhkan luka.



HARGA: RM 38.00

100% Natural Manuka Honey
Code: D0026     Berat: 500g
Nectar gathered only from the flowers of the Manuka bushes from the environmentally clean New Zealand
Manuka honey helps assist the body's natural ability to support health and well-being because of its active compounds and nutritional value



HARGA: RM48.00


100% Natural Manuka Honey UMF 10+
Code: D0048     Berat: 250g
Contains Unique Manuka Factor (UMF) which is an antibacterial component
The UMF rating indicates the antibacterial strength of the honey
The name UMF is followed by a number that indicates the level of the non-peroxide activity in a batch of UMF Manuka Honey tested in an approved licensed laboratory
Manuka Honey with a UMF level of 10 or more is found to have the ability to prevent the growth of helicobacter pylori, which is the bacteria that causes most stomach ulcers



Jika berminat untuk membeli boleh call/sms 
012-5686114

MANUKA HONEY ~ RM38.00
MANUKA HONEY UMF10+ ~ RM 48.00



Sumber: http://www.webmd.boots.com/vitamins-and-minerals/manuka-honey

Alhamdulillah.
Hidayah

2 comments:

Unknown said...

nak madu manuka umf 20+ rm100+ pun sanggup beli..dpt kah?

Unknown said...

ada manuka umf 20+ lagi bagus tak kisahlah berapapun harga sanggup beli.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...