Nuffnang

Search This Blog

Forgiveness is one of the most distinguishing features of Ramadan. If we truly want Allah's love, mercy and forgiveness, we must remember that the pleasures in this world are transient, and we are working toward that which is permanent. Is it worth being bitter and stunting our growth? Will it really benefit us? Will our anger and bitterness change the person who has hurt us?

Let us use this Ramadan to open our hearts to those who have wronged us and forgive them as we beg Allah to forgive us..


Love a little more than what is necessary..
Work a little harder than what is required..
Be a little kinder than what is usual..
Give a little more than what u feel u can afford..
Stand in a prayer a little longer than what u intended..
Be a little more patient than what u feel u can handle..
It is that little extra effort sparked by sincerity in the heart
that makes your ordinary self extraordinary...


Remember the five simple rules to be happy:

1. Free your heart from hatred.
2. Free your mind from worries.
3. Live simply.
4. Give more.
5. Expect less.

Lilypie Maternity tickers
Lilypie Breastfeeding tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers

Saturday, March 19, 2011

Resipi Nasi Ayam Nani Rostam

Bismillah ir-Rahman ir-Rahim

MAKANAN KEGEMARAN SAYA IALAH NASI AYAM.

Saya paling suka nasi ayam dan dimakan dengan mencurahkan sup, kicap dan sambal dalam pinggan seperti makan itik berenang-renang.

Semalam saya makan tengah hari nasi ayam yang sangat sedap juga di gerai kawan FIL saya, Aunty Shila di Rawang. Saya makan bersama adik ipar Saffuan dan En Somi =). Nak lagi hari ini boleh sayang?

Jika anda nak belikan saya makanan dan buntu tak tahu nak beli apa, beli saja nasi ayam...pasti saya makan!

Di bawah saya quote resipi Nasi Ayam Nani Rostam daripada blog beliau sendiri iaitu http://nanirostam.blogspot.com/2011/03/kalau-bukan-keturunan-jin.html

Cara-cara membuat nasi ayam resepi nanirostam.


Langkah pertama....

Sediakan seekor ayam dan perap dengan halia, bawang putih dan bawang merah selama setengah jam.Didihkan air di dalam periuk dan masukkan ayam tadi dan perlahan api tunggu sehingga ayam setengah masak. Selepas itu angkat ayam tadi dan perapkan dengan sos tiram, kicap cair, kicap manis, madu dan minyak bijan. Gantungkan ayam selama paling cepat satu jam.


Langkah kedua.....


Basuh beraswangi....letak dalam rice cooker tanpa air. Didalam kuali masukkan mentega, tumis bawang putih,bawang merah dan halia yang telah dikisar, sebiji bunga lawang, sebiji buah pelaga, 1 inci kayu manis, dua helai daun pandan dan sehelai daun salam. Setelah naik bau masukkan separuh daripada air rebusan ayam tadi, susu full cream, garam, serbuk ayam dan gula mengikut rasa. Biarkan mendidih dan tutup api. Tuang kedalam beras tadi jika air tidak cukup tambah air biasa dan masak seperti biasa.

Langkah ketiga....

Blend cilipadi merah siam dengan bawang putih. Masak di dalam kuali. Masukkan gula, garam dan cuka secukup rasa. Masak dengan api kecil sehingga likat.

Air kicap hasil perapan ayam tadi...dimasak di dalam kuali sehingga mendidih.angkat.

Separuh air rebusan ayam masak semula dan campurkan jeruk kobis, garam dan serbuk ayam.
Bubuh potongan daun bawang dan bawang putih goreng ketika menghidang.

Goreng ayam secara deep fry atau di dalam periuk yang dalam sehingga minyak menenggelami ayam. Untuk lebih mudah, sangkutkan ayam dengan besi penyangkut ditepi periuk agar mudah mengangkatnya setelah masak. Setelah ayam masak angkat dan gantung agar dapat toskan minyak. Potong ayam dan hidang.

Setelah nasi masak, tabur bawang goreng dan daun bawang atau daun sup dan hidang.



Alhamdulillah.
Hidayah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...