Nuffnang

Search This Blog

Forgiveness is one of the most distinguishing features of Ramadan. If we truly want Allah's love, mercy and forgiveness, we must remember that the pleasures in this world are transient, and we are working toward that which is permanent. Is it worth being bitter and stunting our growth? Will it really benefit us? Will our anger and bitterness change the person who has hurt us?

Let us use this Ramadan to open our hearts to those who have wronged us and forgive them as we beg Allah to forgive us..


Love a little more than what is necessary..
Work a little harder than what is required..
Be a little kinder than what is usual..
Give a little more than what u feel u can afford..
Stand in a prayer a little longer than what u intended..
Be a little more patient than what u feel u can handle..
It is that little extra effort sparked by sincerity in the heart
that makes your ordinary self extraordinary...


Remember the five simple rules to be happy:

1. Free your heart from hatred.
2. Free your mind from worries.
3. Live simply.
4. Give more.
5. Expect less.

Lilypie Maternity tickers
Lilypie Breastfeeding tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers

Monday, March 28, 2011

Terima kasih

Assalammualaikum

Saat ini sedang baring disisi suami yang lena tidur. Kasihan suami tak cukup tidur dah beberapa minggu. Saya sering terbangun beberapa kali ditengah malam kerana perut sakit, nak tukar posisi tidur, tiba2 rasa panas, perut mengeras, lapar, buang air, kesejukan, batuk teruk, semput sesak nafas, pening kepala, dan macam2. Tiap kali bangun, suami turut terbangun untuk memastikan saya tidak apa-apa.

Saya hargai pengorbanannya yang tidur pun ruang katil dah sempit kerana perut saya membesar. Tak tidur berasingan tilam sebab tak mahu saya keseorangan. Saya hargai pengorbanan dia menyidai kain untuk saya sebab saya tak mampu nak memanjat ampaian kain yang tinggi. Saya hargai pengorbanan dia yang cuba memasak untuk saya apabila dia berkesempatan kerana kasihan melihat saya keletihan atau membantu saya dengan memasak bersama-sama di dapur. Saya hargai pengorbanan dia yang menyediakan air suam dan memandikan saya apabila saya tidak sihat..jatuh sakit sepanjang mengandung ini. Saya hargai pengorbanan dia menyuapkan saya makanan seperti anak kecil ketika saya sakit. Saya hargai pengorbanan dia yang sama-sama membantu membersihkan rumah dan bersabar dengan saya yang cerewet bab kebersihan rumah. Saya hargai pengorbanan dia yang cuba membantu saya dan meringankan beban kerja-kerja dirumah saat saya mengandung.

Tiada manusia yang sempurna. Walaupun kekadang seorang suami membuat kerja tidak sama sempurna hasilnya seperti seorang isteri yang lakukan. Tapi, saya bersyukur kerana dia sanggup meringankan tulang menghulurkan bantuan kepada saya. Itula cara dia memberitahu yang dia sayang dan cintakan saya, isterinya.

Caranya saya membalas budi suami ialah dengan memasak untuknya. Saya cuba sediakan bekal makanan untuknya ke tempat kerja untuk kerja pagi atau malam. Saya bangun awal subuh supaya sempat memasak untuknya. Saya cuba memasak makanan yang teringin dimakannya dan dimintanya. Saya cuba belajar daripada ibu mertua supaya masakan kena pada tekaknya. Saya berkongsi kesusahan sama-sama dalam penyediaan barang untuk bakal anak kami. Saya cuba buat apa yang termampu sebagai seorang isteri, sahabat dan teman hidup. Saya sentiasa mengingatkan diri saya agar tidak meminta-minta perkara yang menyusahkan hati suami dan diluar kemampuan dia. Saya rasa sedih tidak dapat menghilangkan sakit dan letih dibadannya dengan memicit. Saya rasa sedih melihat suami penat kerja Isnin hingga Ahad, shift siang atau malam tetapi ada orang yang tidak faham. Saya rasa bersalah kadang-kadang saya terleka dengan kepenatan sendiri, saya terleka memastikan uniform kerja suami lengkap. Saya tahu, mengandung bukanla alasan tetapi kepenatan dan emosi pembawakan budak semasa mengandung kadang-kadang terbawa-bawa.

Saya berterima kasih padanya. Pada minggu-minggu terakhir saya mengandung ini, suami sering mengambil cuti untuk menemani saya ke hospital. Sepanjang saya mengandung ini, sepanjang pergi pemeriksaan di klinik dan hospital, hanya sekali dia tidak dapat menemani saya. Saya hargai pengorbanannya yang sentiasa disisi saya. Saya bersyukur jika dibandingkan dengan wanita lain yang datang pemeriksaan perut ketika mengandung seorang diri di klinik, saya sentiasa hadir bersama suami.

Saya sedar, susah nak dapat suami seperti ini. Saya sedar suami saya banyak berubah ketika sebelum kahwin, semasa baru berkahwin dan kini. Walaupun dirinya ada juga kekurangan seperti diri saya yang banyak kekurangan. Kami sama-sama menasihati dan belajar untuk menjadi suami dan isteri yang terbaik. Saya umpama ibu kepadanya kini. Biasalah dalam rumahtangga ada ketikanya kami bertekak, bergaduh, menangis, emosi tak tentu pasal, merajuk, bergurau senda, rindu rinduan dan macam-macam. Ini membuatkan kami lebih saling kenal mengenali. Walaupun dah kawan 5 tahun sebelum kahwin, tetap tak sama selepas tinggal sebumbung tidur sekatil.

Saya pernah bertanya apakah hadiah yang diinginya, dia kata anak yang dikandungkan oleh saya ialah hadiah buatnya.

Saya sayang sangat padanya..cinta saya hanya untuknya.

Saya minta maaf jika kadang-kadang sikap cerewet saya terlebih-lebih di dalam bab kebersihan dan kekemasan.

Sayang Muhammad Hafiz.. Terima kasih sayang.. I LOVE YOU!


(Ini hanyalah luahan hati saya..tidak berniat untuk menunjuk..tidak salah saya memberikan penghargaan pada suami dalam tulisan ini.. Harapan saya tulisan ini akan dibaca oleh anak-anak kelak)


Alhamdulillah
Hidayah
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...