Nuffnang

Search This Blog

Forgiveness is one of the most distinguishing features of Ramadan. If we truly want Allah's love, mercy and forgiveness, we must remember that the pleasures in this world are transient, and we are working toward that which is permanent. Is it worth being bitter and stunting our growth? Will it really benefit us? Will our anger and bitterness change the person who has hurt us?

Let us use this Ramadan to open our hearts to those who have wronged us and forgive them as we beg Allah to forgive us..


Love a little more than what is necessary..
Work a little harder than what is required..
Be a little kinder than what is usual..
Give a little more than what u feel u can afford..
Stand in a prayer a little longer than what u intended..
Be a little more patient than what u feel u can handle..
It is that little extra effort sparked by sincerity in the heart
that makes your ordinary self extraordinary...


Remember the five simple rules to be happy:

1. Free your heart from hatred.
2. Free your mind from worries.
3. Live simply.
4. Give more.
5. Expect less.

Lilypie Maternity tickers
Lilypie Breastfeeding tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers

Thursday, March 24, 2011

Ummi..suspen!

Assalammualaikum

Saya due 31 Mac 2011 dan sehingga kini beberapa perkara buat saya suspen, false alarm dan susah hati!


1. Anak Ummi tak bergerak
Pada kandungan 37 minggu dan beberapa hari.. Anak Ummi dalam perut ni tak aktif. Gerakan kurang 10 kali dari 9am-9pm. Macam2 Ummi lakukan untuk buat anak Ummi bergerak, tetapi anak Ummi senyap seperti tidur sangat lena. Tapi denyutan jantung normal setelah periksa di Hospital Selayang keesokan harinya. Alhamdulillah semua normal air ketuban cukup, tali perut tak terbelit, dan semua normal! Cuma pada hari itu, anak Ummi tidak bergerak. Doktor Elyana suruh Ummi sambung kira gerakan hingga pukul 9pm dirumah. Dan suprise!!! Petang hingga malam..anak Ummi gerak-gerak banyak lebih 10 kali. Tendang..gerak sampai senget-senget..benjol-benjol perut Ummi. Ummi sangatla gembira! Lega..hilang segala risau dihati! Alhamdulillah..


2. Perut sakit dari selepas maghrib hingga tengah malam
Lama betul perut saya sakit hingga buat semua orang suspen! Mak ingat saya nak beranak dah sebab sakit lama sangat. Suami pun yang dah siap nak pergi kerja terpaksa amik cuti malam tu (shift malam). Semua bergegas ke Hospital Selayang. Selepas disoal siasat oleh Doktor, saya diperiksa itu dan ini. Memang perut sangat keras masa tu. Yang bestnya, Doktor Amir yang berpakaian uniform bedah terus tanya. Twin ke ni? Memang perut saya sangat besar macam mengandung kembar. Saya senyum dan jawab, single (singleton). Selepas diperiksa itu dan itu, lama-kelamaan dengan perlahan-lahan perut sakit berkurangan dan perut tidak mengeras lagi. Doktor cakap contraction ada tetapi sedikit. Okay, memang false alarm. Saya memang risau sebab mengandung anak sulung, jadi apa pun saya tak mahu ambil remeh. Jika sesuatu berlaku, tak ke sedih kan. Alhamdulillah tiada apa yang buruk berlaku.


3. Batuk sampai..
Masa kandungan 38 minggu 5 hari saya batuk semula dengan tiba-tiba takda ribut takda taufan. Teruk batuk hingga saya terkencing sedikit. Terkencing tak mengapa sebab semasa mengandung 1st dan 2nd Trimester memang saya batuk teruk, jadi dah biasa. Dah masuk akhir 3rd Trimester, batuk saya baik. Yang buat saya susah hati sampai tak lena tido dan terjaga pukul 2.30 pagi hingga tak dapat tido hingga siang sebab malam tadinya saya bangun je dari katil, deras air mengalir di celah kelangkang saya bersama lendir. Air takda bau pula tu. Dalam otak saya dah fikir air ketuban..masa tu saya happy juga rasa sebab dah nak beranak. Kemudian mak lap dan saya mandi dan mak suruh tunggu dulu, kalau banyak lagi keluar, baru terus pergi hospital. Tapi tak pergi Hospital sebab tak rasa sakit perut dan air tak mengalir lagi. Siangnya sebab risau sangat, ajak suami pergi Hospital dan suami terpaksa amik cuti lagi. Semasa dalam perjalanan perut pun sakit lagi. Sampai di Hospital Selayang, setelah diperiksa itu dan ini, doktor cakap itu munkin air kencing tidak berbau bercampur lendir tanda nak bersalin. Doktor scan, semuanya alhamdulillah dalam keadaan baik.


4. Sakit lagi..
Balik dari Hospital selepas periksa sebab air mengalir, air ada sikit2 mengalir lagi. Hurm, tapi saya positifkan takda apa-apa. Saya sakit dicelah kelangkang dan bawah, jalan pun sakit. Aduhai. Malamnya, saya sakit memulas..nak berak takda. Tapi air masih mengalir sikit-sekejap-sekejap dan lendir pun keluar juga. Saya terasa kaki baby macam menolak. Bahagian bawah pun sakit. Mak kata baby tengah praktis nak keluar. Saya gelak jela sebab saya tak tahu nak cakap apa-apa.. Saya keliru pun ada sebab dah selalu. Jadi bila sakit, saya bernafas dengan sebaiknya dan suami urut pinggang yang sakit. Hingga kini, air mengalir sikit-sikit lagi.


5. Darah?
Semasa dalam bilik mandi oleh kerana tak larat diri lama-lama. Saya mandi duduk di jamban duduk. Tiba-tiba saya terasa ada benda mengalir sikit, tahu apa? Darah. Sikit je, dan lagi saya tak rasa sakit pun. Saya mengelabahla juga sebab darah apa pula ni sebab lendir takda. Saya cuci dan selepas itu minta suami tengokkan. Dia kata takda apa pun. Selepas itu tiada lagi darah pernah keluar.


Itula perkara-perkara terjadi pada saya. Lendir setakat ini dah keluar sikit-sikit 4 kali. Air pula keluar sikit-sikit dah. Saya tunggu masa benar-benar sakit dan tanda-tanda bersalin benar-benar jelas baru akan ke Hospital Selayang.


Hari ini dah 39 minggu mengandung. Ada seminggu lagi 31 mac 2011, jika tak bersalin juga doktor akan induce saya sebab dengan sedihnya saya dapat kencing manis pada akhir mengandung ini. :( Jadi saya perlu masuk wad awal.


Doakan saya bersalin sebelum kena induce ya!
Dan selamat bersalin ya! Amin.


Hidayah

Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...