Nuffnang

Search This Blog

Forgiveness is one of the most distinguishing features of Ramadan. If we truly want Allah's love, mercy and forgiveness, we must remember that the pleasures in this world are transient, and we are working toward that which is permanent. Is it worth being bitter and stunting our growth? Will it really benefit us? Will our anger and bitterness change the person who has hurt us?

Let us use this Ramadan to open our hearts to those who have wronged us and forgive them as we beg Allah to forgive us..


Love a little more than what is necessary..
Work a little harder than what is required..
Be a little kinder than what is usual..
Give a little more than what u feel u can afford..
Stand in a prayer a little longer than what u intended..
Be a little more patient than what u feel u can handle..
It is that little extra effort sparked by sincerity in the heart
that makes your ordinary self extraordinary...


Remember the five simple rules to be happy:

1. Free your heart from hatred.
2. Free your mind from worries.
3. Live simply.
4. Give more.
5. Expect less.

Lilypie Maternity tickers
Lilypie Breastfeeding tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers

Friday, September 30, 2011

Bagaimana payudara anda menghasilkan susu

Bismillah ir-Rahman ir-Rahim



  • Sistem laktasi di dalam payudara anda menyerupai pokok. Kelenjar susu (daun) adalah kelompok grapelike sel yang tinggi pada payudara yang membuat susu. Susu bergerak dari kelenjar-kelenjar ini ke bawah melalui saluran susu (cawangan). Saluran ini kemudian memperluaskan ke bawah areola (kawasan gelap di sekeliling puting), membentuk sinus susu (batang pokok), yang kemudiannya mengosongkan ke dalam lubang kira-kira dua puluh dalam puting anda (seperti saluran yang akan turun ke akar pokok itu). Sinus susu terletak di bawahnya areola anda.
  • Untuk mengosongkan sinus susu ini dengan berkesan, gusi bayi anda mesti pada kedudukan yang ke atas mereka supaya rahang bayi memampatkan sinus di mana susu itu dikumpulkan. Jika bayi menghisap pada puting anda, hanya sedikit susu akan disediakan, dan puting anda akan jengkel tidak perlu. Ingat peraturan kpelekapan yang berkesan: Bayi menghisap areolas, tidak puting. Bayi mesti mempunyai cukup areolas anda dalam mulutnya untuk mendapatkan susu keluar.
  • Menghisap, bayi anda merangsang saraf dalam puting anda yang menghantar mesej kepada kelenjar pituitari di dalam otak anda untuk merembeskan hormon prolaktin. Prolaktin pusuan menggalakkan pengeluaran susu yang berterusan, yang berlaku pada sepanjang masa.Semasa bayi anda terus menghisap, sensor dalam puting anda isyarat kelenjar pituitari untuk merembeskan hormon lain, oxytocin. Hormon ini menyebabkan tisu elastik di sekeliling setiap kelenjar susu yang banyak kepada kontrak, memerah bekalan susu yang besar melalui saluran susu ke dalam sinus dan keluar puting. Ini dikenali sebagai refluks pelemparan susu , Atau Mer. Susu boleh keluar dengan begitu pantas bahawa ia kebocoran daripada sebelah mulut bayi anda. Jika anda mengepam atau menyatakan dengan tangan, anda akan lihat susu menyembur keluar dalam setiap arah.
  • Susu pertama bayi anda menerima pemberian makanan setiap foremilk, yang nipis seperti susu susu tanpa Rum kerana kandungan lemak yang rendah. Sebagai bayi terus menghisap, oxytocin lebih banyak membawa kepada dua fasa, memerah susu kemudian (dipanggil hindmilk), yang lebih tinggi dalam lemak dan sedikit lebih tinggi dalam protein, dan dengan itu, membantu bayi berat badan dan membantu bayi perut berasa kenyang.Pertimbangkan ini hindmilk creamier "berkembang susu."
  • Lebih banyak susu yang dikeluarkan dari buah dada anda, lebih banyak susu badan anda membuat untuk menggantikannya. Penyingkiran kerap susu dari payu dara anda dengan bayi anda atau oleh pam akan sti9mulate badan anda untuk menghasilkan lebih banyak susu. Apabila bayi anda breastfeeds kurang, badan bertindak balas dengan mengurangkan pengeluaran susu. Sistem bekalan dan permintaan bagaimana ibu-ibu menghasilkan susu yang cukup untuk anak kembar atau bahkan tiga.



Alhamdulillah.
Hidayah

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...