Nuffnang

Search This Blog

Forgiveness is one of the most distinguishing features of Ramadan. If we truly want Allah's love, mercy and forgiveness, we must remember that the pleasures in this world are transient, and we are working toward that which is permanent. Is it worth being bitter and stunting our growth? Will it really benefit us? Will our anger and bitterness change the person who has hurt us?

Let us use this Ramadan to open our hearts to those who have wronged us and forgive them as we beg Allah to forgive us..


Love a little more than what is necessary..
Work a little harder than what is required..
Be a little kinder than what is usual..
Give a little more than what u feel u can afford..
Stand in a prayer a little longer than what u intended..
Be a little more patient than what u feel u can handle..
It is that little extra effort sparked by sincerity in the heart
that makes your ordinary self extraordinary...


Remember the five simple rules to be happy:

1. Free your heart from hatred.
2. Free your mind from worries.
3. Live simply.
4. Give more.
5. Expect less.

Lilypie Maternity tickers
Lilypie Breastfeeding tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Friendship tickers

Monday, March 21, 2011

Memilih Kawan

Assalammualaikum

Saya sedang berbaring berehat di rumah Rawang semasa menaip post ini melalui Blackberry selepas muntah tadi. Petang nanti pukul 6pm dan 9pm ada pemeriksaan BSP di Klinik Kesihatan Rawang lagi. Kesian suami kena cuti sebab nak hantar saya. Terima kasih sayang. Penat juga asyik ulang alik klinik.

Tengah hari ni banyak pula benda nak taip.

Saya teringat semasa sekolah rendah di Kampung Baru, Kuala Lumpur. Saya tinggal dengan pengasuh yang dipanggil Nenek Esah. Nenek Esah ni penyayang dan mengambil berat. Pernah juga marah, tapi jarang sangat.

Saya sering mengikut Nenek Esah menghadiri kelas persediaan Haji di Masjid Jamek Kampung Baru. Kalau Nenek Esah berkunjung ke rumah anak-anaknya, dia akan bawa saya sekali.

Nenek Esah selalu memberi saya nasihat-nasihat yang baik. Saya ingat sampai sekarang walaupun dia menjaga saya ketika saya darjah 1 dan darjah 2. Salah satu nasihat dia yang saya ingat ialah jika nak jadi pandai kena kawan dengan orang yang pandai. Sebab jika berkawan dengan orang pandai, kita akan berusaha menjadi pandai dan kawan yang pandai menjadi pendorong pada diri kita selain menjadi contoh teladan. Kawan yang pandai tidak mengajar kita perkara-perkara yang tidak berfaedah. Itula nasihat Nenek Esah.

Daripada nasihat itu, saya gunakan sebagai panduan hidup. Jika mencari kawan, biarlah mencari kawan yang baik dan baik akhlaknya, kerana insyaallah baikla akhlak kita nanti.

Jika silap memilih kawan, nescaya musnahla hidup kita. Alhamdulillah, berkat doa saya dan mak, saya selalu dikelilingi kawan-kawan yang baik dari sekolah rendah hingga kini. Bukan tidak pernah jumpa kawan yang kurang baik tetapi selalu berkawan sekejap aje.

Kita memang perlu memilih kawan dalam hidup. Ada orang memilih kawan nak berkawan sebabkan beberapa faktor seperti untuk kepentingan diri sendiri (politik, perniagaan, kedudukan, darjat, jawatan), sebab harta kekayaan, sebab orang tu berpengaruh, sebab orang tu rupa paras cantik dan sebagainya.

Tapi biarlah kita memilih kawan kerana baik akhlaknya, budi pekertinya, baik hatinya dan baik agamanya. Biarlah dia tidak lawa/tidak kacak/biasa2, miskin/sederhana atau sebagainya. Tapi kita pun berkawan kenalah ikhlas, betul tak?

Munkin juga ada antara kita ada kawan yang bukan saja kaya tetapi akhlaknya sangat baik..baik pula agamanya..taat pada suruhan Allah..ada jugakan?

Jadi, saya sentiasa berdoa dekatkanla saya (dan ahli keluarga saya) dengan orang yang baik-baik...ikhlas hatinya. Jauhkan dari kawan yang merosakkan dan melalaikan.

Kita pun nak berkawan kena ikhlaskan.

Amin.

P/s: adakah Nenek Esah masih hidup? Jika Ya, saya doakan dia sihat.

Alhamdulillah.
Hidayah
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...